Víte, jaký je rozdíl mezi barevnými prostory CMYK a RGB? 

Následující řádky vám pomůžou se  v těchto pojmech zorientovat.

V tisku se vyžívá barevný prostor CMYK (Cyan-Magenta-Yellow-Black), tedy v překladu barvy azurová, purpurová, žlutá a černá. Oproti tomu barevný prostor RGB (Red-Green-Blue, tedy červená, zelená a modrá) se používá zejména pro zobrazování na monitorech. Pokud tedy zpracujete grafiku u sebe na počítači a nepohlídáte si, jestli pracujete v barevném prostoru CMYK, určeným pro tisk a data nám pak pošlete, my si je sice sami můžeme převést do profilu CMYK, některé tóny se mohou však výrazně změnit, protože barevný prostor CMYK poskytuje menší rozsah barev.

Aby byla zachována co nejvěrnější barevnost grafického návrhu s výslednou tiskovinou, je vhodné pracovat v prostoru CMYK. Fotky i obrázky mohou být převedeny do prostoru CMYK až při finálním exportu do tiskového PDF – stačí například zaškrtnout uložení do standardu PDF/X-1a:2001 – tento standard totiž zakazuje RGB barvy a převede je automaticky do prostoru CMYK a výsledek si můžete rovnou zkontrolovat po otevření PDF souboru.

Pozor je potřeba dát i na převod přímých barev do CMYK – v naší digitální tiskárně nepoužíváme přímé barvy (kromě bílé resp. stříbrné ve velkoformátovém stroji), a proto i například barvy ze vzorníku Pantone je potřeba převést do CMYK. 

ICC profily

Při převodech je ideální používat tzv. ICC profily, což se dělá při samotném exportu (do PDF) – optimální je používat ICC profil Coated Fogra 39, což je natíraný substrát pro Evropu.

Počet barev v dokumentu

Jak už víme, v tisku se používají čtyři barvy (C-M-Y-K) a jejich zastoupení se udává v procentech (oproti barvám RGB, které se udávají v bitech 0-255).

A pro zjednodušení při komunikaci s tiskárnou se potom udává čísly 0-4, kolik barev (CMYK) je použito – na základě toho se potom kalkulují ceny tisku. Lomítko v označení potom rozděluje barevnost stran. Máme-li tedy zápis 4/1 znamená to, že první strana je celobarevná (použity 4 barvy) a druhá strana je jednobarevná (nejčastěji černobílá). V ofsetových tiskárnách pak lze počítat i hodnoty například 2/3, kdy na první straně jsou použity barvy 2 a na druhé straně 3. Takovéto použití barev vám dokáže ušetřit nějaké finanční prostředky, rozhodně ale neplatí, že pokud použijeme jen dvě barvy, bude cena tisku poloviční (úspora je tím vyšší, čím je vyšší počet kusů tiskovin). 

Na závěr pár tipů…

Barvy působí na lidi různými způsoby

  • vzbuzují podmíněné asociace.
  • mají psychologický účinek.

Použití dvou nebo více barev = základ pro vizuální jazyk.

Pozor, v různých kulturách mají jednotlivé barvy různé vyznění!

Kdekoliv je světlo, je i barva. Jedna barva je vždy vidět s ostatními barvami

Rozdělení barev:  

  • teplé (červené, oranžové, žluté),
  • studené (modré, zelené, fialové).

Černá a bílá – neutrální modifikátory, nejsou barvy. Bílá je obvykle barva podkladu. Pozor tedy na barevný nádech v případě použití například nažloutlého papíru. Osoby na fotce vytištěné na nažloutlý papír mohou vypadat, jako když mají žloutenku. V takovém případě je potřeba na fotografii před tiskem stáhnout podíl žluté o tolik, kolik je jí obsaženo „v papíru“.

Hloubka barev:  teplejší barvy jsou výraznější než chladnější, které ustupují do pozadí.

ODSTÍN (hue) = Samotná barva (červená, žlutá, modrá…).

JAS (TÓN) (value) = Relativní světlost nebo tmavost – přidáním bílé světlý odstín, přidáním černé tmavý odstín.

SYTOST (saturation) = Jasnost barvy – pásmo o vysoké intenzitě je jasná barva, s nízkou intenzitou je matná barva.

Vztahy mezi barvami

Jak najít optimální kombinaci barev? Existují čtyři základní přístupy – palety:

Monochromatická paleta
  • Bez barevné hloubky
  • Pouze kontrast tmavé, střední a světlé
Analogická paleta
  • Sousední barvy
  • Sdílí silné podtóny, vytvářejí harmonii
    s nízkým kontrastem
Doplňková paleta
  • Přímé protiklady, doplňují se
  • Přináší kontrast, využívají se jako akcent
  • Evokují energii, sílu, vzrušení
Rozdělená doplňková paleta
  • Jeden krok oběma směry – analogické barvy doplňkových 
  • Krása nízkého kontrastu

 

Setkání
s fotografem

Petr Jan Juračka
22. 5. 2019 od 12.00 hod.

Tiskárna ARA, třída 17. listopadu 216 (Areál VADAS), Pardubice

Více informací…